صفر تا صد تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل

درخت نخل، یکی از مهمترین منابع غذایی و درآمدزایی در مناطق گرمسیری است. اما ضایعات این درخت که شامل برگ، ساقه، پوست و میوه‌های فاسد شده است، معمولاً به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند و در طبیعت آلودگی و آسیب به محیط زیست را ایجاد می‌کنند. اما با توجه به اینکه این ضایعات حاوی مواد مغذی قابل توجهی هستند، می‌توان از آن‌ها برای تولید خوراک دام استفاده کرد. با استفاده از فناوری‌های جدید و روش‌های مناسب، می‌توان به راحتی این ضایعات را به خوراک دام تبدیل کرد و در عین حال از آلودگی و آسیب به محیط زیست جلوگیری کرد.

تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل، علاوه بر اینکه به بهبود محیط زیست کمک می‌کند، می‌تواند یک منبع درآمد و اشتغالزایی برای مردم مناطق گرمسیری باشد. در این راستا، نیاز است تا برای توسعه این صنعت، سرمایه‌گذاری و پژوهش‌های بیشتری صورت بگیرد. با توجه به مزایای تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل، این صنعت می‌تواند یک راه حل پایدار برای مدیریت ضایعات و بهبود شرایط اقتصادی و محیط زیستی مناطق گرمسیری باشد.

در این مقاله قصد داریم هرآنچه که باید در باره تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل بدانید را برای شما شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

ضایعات خرما در تغذیه دام

ضایعات خرما و یا محصولات جانبی نخل خرما شامل بقایای میوه خرما و مواد سبزینه ای می شود. در ادامه به طور مفصل شکل استفاده این محصولات را به طور جداگانه شرح می دهیم:

ضایعات خرما در تغذیه دام

برگ درخت خرما برای دام

برگ درخت خرما یا مواد سبزینه ای می تواند علوفه تازه ای برای تغذیه دام باشد که شامل خوشه های خالی خرما و برگهای آن می باشد. طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده استفاده از برگ های خرما به جای جو در تغذیه گاوهای نژاد هولشتاین می تواند ۱۹۰ مگا ژول انرژی برای دام به وجود بیاورد که ۲۵۰ گرم پروتئین در جیره تهیه شده روزانه آنها موجود بوده است.

همینطور برگهای خرما  با وجود میزان لیگنین بالا هضم پایین و متابولیسم کمی که دارد، در این تحقیق بین خوراک دام  جو و برگهای خرما تفاوت چندانی وجود نداشت؛ اما چیزی که برگ های خرما را متمایز می کرد، کیفیت شیری که از گاوها در دوره  شیردهی به دست می آمد بود و کیفیت بالاتری داشت. همچنین مواد سبزینه به دو صورت سیلوی برگ های خرما و سیلوی غنی شده با پروتئین مورد استفاده در تغذیه دام قرار می گیرد.

سیلوی برگ های خرما

برای افزایش ارزش غذایی برگ های خرما باید سیلو سازی انجام شود و این کار از طریق تخمیر میکروبی امکان پذیر است. در این روش باید برگ های خرما به تکه های ۲۰ سانتی متری تبدیل شوند، سپس فشرده شده و در شرایطی غیر هوازی نگهداری شوند و در زیر پلاستیک بمانند. اکسیژن در زیر پلاستیک به وسیله میکروارگانیزمها مصرف می شود، سپس قند موجود در برگ ها تبدیل به اسید های آلی میشوند. این روند باید رطوبت ۶۰ درصد و دما بین ۲۵ تا ۳۶ درجه  سانتیگراد باشد. میتوان موادی چون ملاس چغندر قند یا نیشکر، شیره خرما به همراه یک منبع نیتروژن اضافه کرد.

سیلوی غنی شده با پروتئین

درخت خرما بقایای لیگنوسلولزی دارد که این بقایا را میتوان با کمک قارچ های ایجاد کننده پوسیدگی سفید تخمیر کرد که حاصل تخمیر این قارچ ها علوفه ای به دست می آید که پروتئین آن ۸ تا ۱۰ درصد می باشد.

استفاده از از ضایعات درخت خرما

از دیگر ضایعات درخت خرما می توان به بقایای میوه خرما اشاره کرد که خود به دو بخش  کنجاله خرما و هسته خرما  تقسیم می شود که نحوه استفاده هر کدام از آنها برای حیوانات به این شکل می باشد:

بقایای میوه خرما

ضایعات میوه خرما به شکل عمده به صورت خام و یا فرآوری شده تولید و مصرف می شود. میوه خرما، بقایای کنجاله و هسته خرما دارد که برای تغذیه دام ها علی الخصوص طیور بسیار مناسب و مفید می باشد.

کنجاله خرما

کنجاله خرما طی فرایندی از خرما تهیه و عصاره گیری میشود که مانند تولید الکل و شربت می باشد. این فرایند عصاره گیری قسمت گوشتی خرما با قند باقی مانده بدون هسته و با هسته به دست می آید، این مواد را کنجاله خرما مینامند. از آنها می توان در خوراک مرغ های گوشتی استفاده کرد، مقدار به کار بردن آن بستگی به این دارد که این کار نتیجه بخش بوده و جایگزین خوبی بجای غلات خواهد بود.

هسته  خرما

هسته  خرما

هسته خرما یکی از بخش های مهم  خرما محسوب می شود که دارای ترکیبات مفیدی مثل آب فیبر، چربی، پروتئین، کربوهیدرات و خاکستر دارد. هسته خرما از گذشته به عنوان تغذیه دام مورد استفاده قرار می گرفته است. به دلیل سفت و استخوانی بودن هسته خرما آن را از قبل خیس می کنند، سپس به عنوان خوراک دام استفاده می شود، بلغور هسته خرما به دلیل داشتن مواد مغذی در خوراک مرغداری ها استفاده می شود؛ همچنین مواد قندی قابل توجهی دارد که پس از آسیاب شدن  با دیگر علوفه ها مثل جو، ذرت و یونجه مخلوط شده و در تغذیه انواع حیوانات استفاده می شود.

به طور کلی، تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل، یکی از راهکارهای بسیار موثر برای کاهش آلودگی محیط زیست و همچنین بهره‌وری بیشتر در صنعت دامپروری است. با استفاده از این روش، می‌توان به‌طور همزمان به حفظ محیط زیست و افزایش تولید محصولات دامی کمک کرد. در این روش، ضایعات درخت نخل شامل برگ، ساقه، خرما و سایر اجزای درخت است که پس از جمع‌آوری و پالایش، به عنوان خوراک دام استفاده می‌شوند. به این ترتیب، بازیافت ضایعات درخت نخل، به عنوان یک منبع غذایی پایدار و اقتصادی برای دامداران و همچنین حفظ محیط زیست، بسیار حائز اهمیت است.

خوراک دام ارزان پروماک نیز یکی از بهترین و مفیدترین خوراک دام است که از ضایعات درخت نخل و خرما نیز در تولید آن به کار رفته است.

در این مقاله صفر تا صد تولید خوراک دام از ضایعات درخت نخل را برای شما توضیح دادیم؛ در صورت وجود هرگونه سوال یا نظر در این زمینه، آن را در قسمت کامنت برای ما به اشتراک بگذارید؛ همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان مجموعه پروماک تماس بگیرید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد کنید