صفر تا صد تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی

یک نتیجه سودمند از طریق تغذیه دام با ضایعات کشاورزی باید به گونه ای باشد که این خوراک از مواد با کیفیتی تولید شده باشند. خوراک دام که دارای اثرات مفیدی است، با استفاده از فرآوری پروتئین‌ها و ویتامین‌های ضروری تولید می گردد. این امر باعث بالا رفتن کیفیت لبنیات سالم می شود، نوع خوراک دام تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت لبنیات می گذارد؛ بنابراین مراحل تولید خوراک دام و مرحله فرآوری ضایعات و پسماندهای کشاورزی بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود و با اصول درست به آن عمل شود.

اگر بخواهید فراوری ضایعات را درست پیش ببرید باید به افراد کاردان و متخصص اعتماد کنید و این حوزه را به آنها بسپارید. همچنین تلخی باقی مانده محصولات کشاورزی فقط از طریق فرآوری کارشناسانه از بین میروند. این را به یاد داشته باشید که اصلاً نباید ضایعات کشاورزی فرآوری نشده را مثل پوسته گردو، پسته و انار را به عنوان تغذیه دام استفاده کنید، ضرورت این امر به خاطر این است که برخی از این محصولات دارای ترکیبات شیمیایی مضر و آسیب زا هستند. این مواد مضر می تواند از طریق فرآوری مکانیزه و تخصصی از بین بروند.

اگر یکی از دغدغه‌های اصلی شما تولید خوراک دام با کیفیت و افزایش کیفیت لبنیات است، در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش های فرآوری خوراک دام از ضایعات کشاورزی آشنا شوید.

تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی

نقش بسیار گسترده و فراوان ضایعات کشاورزی در افزایش میزان بهره وری دام غیر قابل انکار است، به همین خاطر تولید با کیفیت این محصول نیز دارای اهمیت می باشد. در ادامه نکات مهمی را که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، برای شما شرح می دهیم:

  • موادی که به عنوان غذای دام استفاده می شود باید بدون هیچ گونه آلودگی باشند.
  • برخی از محصولات کشاورزی اگر درست فراوری نشوند منجر به مسمومیت دام می شود. مانند پوست گردو، انار و پسته.
  • ضرورت دارد پوست محصولاتی مثل بادام و برگ زیتون قبل از مصرف حیوانات با روشی اصولی و درست فرآوری شوند.
  • بعضی از ضایعات کشاورزی مانند کاه خواص زیادی ندارند، به همین علت غنی سازی می شود و تبدیل به خوراک مقوی دام می شوند. یک سری از محصولات نیز مانند ساقه و برگ علوفه‌ای مثل ذرت و جو باید طی فرایندی تخمیرشده و تبدیل به سیلو شوند. سیلو ها فواید منحصر به فردی دارند؛ یعنی به مدت طولانی می شود آنها را نگهداری کرد. سیلو اصطلاحی محلی است که علوفه های فرآوری شده در آنجا طولانی مدت انبار می شوند. این علوفه های سیلو شده دارای مقدار رطوبت معینی هستند. مهمترین هدف برای سیلو شدن این مواد حفظ کردن کیفیت آن ها در زمان طولانی است.
  • در کنار اصطلاح سیلو، اصطلاحی به نام تخمیر نیز وجود دارد، فرایندی میکروسکوپی است که درون گیاهان و علوفه برای آماده کردن آنها جهت قرارگیری در سیلو اتفاق می افتد. این عمل کمک می کند خواص غذایی خوراک دام به صورت غنی شده حفظ شود و ویتامین ها و پروتئین های ارزشمند آن به روشی تخصصی و علمی درون علوفه هایی مثل کاه ترکیب شود.

روش سیلو کردن ضایعات کشاورزی برای خوراک دام

روش سیلو کردن ضایعات کشاورزی برای خوراک دام

افرادی که به دامپروری علاقمند هستند سیلو کردن ضایعات و خوراک دام را گزینه مناسبی می دانند و می خواهند با این روش آشنا شوند. اسم دیگر فرایند سیلو کردن علوفه دام، سیلاژ نیز می باشد. سیلو سازی فرایندی است که با استفاده از تجهیزات به خصوصی انجام می شود و خوراک دام با استفاده از این تجهیزات بسته بندی می شوند. برای تهیه سیلوی خوراک دام و ضایعات کشاورزی بهترین زمان فصل بهار و تابستان است.

دلیل اینکه این دو فصل مناسب می باشد این است که در نیمه اول سال محصولات کشاورزی به عمل می آیند. در مقابل نیمه اول، نیمه دوم سال قرار دارد که این فرایند کمتر انجام می شود. سیلو کردن روندی آسان نیست بلکه نیاز به دانش،امکانات و تجهیزات خاصی دارد، برای نتیجه بهتر باید به افراد متخصص سپرده شود.

در زمانهایی از سال که خوراک مناسب برای دام پیدا نمی شود به آسانی می توان از سیلاژ استفاده کرد. سیلاژ انواع مختلفی دارد که به سیلاژ افقی و سیلاژ عمودی تقسیم می شود. کار سیلو کردن وقتی به آسانی و در زمان کم انجام می شود که با استفاده از تجهیزات صنعتی و مکانیزه باشد. همینطور استفاده از تجهیزات صنعتی هزینه بکارگیری نیروی انسانی را نیز کاهش می دهد.

روش سیلاژ ضایعات و تغذیه دام

بهتر است بدانید، در فرآیند تولید خوراک دام، استفاده از برخی افزودنی های بیولوژیک در سیلو کردن خوراک دام، ماندگاری خواص غذایی این خوراک را بالا میبرد. مزیتی که ترکیبات بیولوژیک دارند این است که از رشد و تکثیر مواد مضر در تغذیه دام جلوگیری می کنند.

‌آشنایی با روش بسته بندی سیلاژ

بسته بندی خوراک دام در سیلو با استفاده از نایلون های مخصوصی انجام می شود تا در برابر بارش باران ایمن باشند. سیلاژ روشی است که محصولات را از خطر خراب شدن ناشی از ریزش برف، تگرگ و تابش نور خورشید ایمن نگه می دارد. باید به کیفیت بسته بندی سیلو نیز توجه کرد.

در این روش، خوراک دام داخل نایلونی باید قرار بگیرد که محکم و بادوام باشد. کار سیلو کردن متشکل از چندین مرحله است که باید به ترتیب انجام شود. همچنین قبل از سیلو کردن اول باید علوفه ها را به شکل مرتب با دستگاه مخصوص خرد و کوبیده شوند. این عمل اثر مفیدی بر روی هضم راحت تر تغذیه دام دارد. همچنین با خرد کردن علوفه ها باعث تکثیر باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک می شوید که این باکتری ها سبب تخمیر علوفه هستند.

سخن آخر

سلامت دام با سلامت انسان ارتباط دارد و محصولاتی که انسان از دام استفاده می کند باید دارای کیفیت بالا و سالم باشند؛ بنابراین با فرآوری درست و اصولی ضایعات کشاورزی می توانید به بالاترین کیفیت و بیشترین بازدهی دست پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه پروماک تماس بگیرید.

در این مقاله صفر تا صد تولید خوراک دام از ضایعات کشاورزی را برای شما شرح دادیم؛ از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد کنید